Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne
Miesiąc: wrzesień 2020r.
Temat kompleksowy: „Jakie ciekawe zabawy czekają nas w przedszkolu?”
Cele ogólne:
Stwarzanie i wykorzystywanie sytuacji edukacyjnych do:
- adaptacji dzieci do warunków w nowym środowisku;
- nawiązywania serdecznego, bliskiego kontaktu z nauczycielką;
- nabywania umiejętności sygnalizowania i wyrażania słowami swoich potrzeb;
- zachęcania i motywowania dzieci do samodzielności w rozbieraniu i ubieraniu się, korzystaniu z toalety, myciu rąk, sprzątaniu zabawek i spożywaniu posiłków;
- zachęcania do przestrzegania reguł obowiązujących w grupie, reagowania na sygnały umowne.
Miesiąc: październik 2020r.
Temat kompleksowy: Przyszła do Nas Pani Jesień, jakie dary nam przyniesie?
Cele ogólne:
Stwarzanie i wykorzystywanie sytuacji edukacyjnych do:
- adaptacji dzieci do warunków w nowym środowisku:
nawiązywania serdecznego, bliskiego kontaktu z nauczycielką (kształtowanie nawyku witania i pożegnania się);
- nabywania umiejętności wyrażania słowami swoich potrzeb;
- zachęcania i motywowanie dzieci do samodzielności w rozbieraniu i ubieraniu się, korzystaniu z toalety, myciu rąk, sprzątaniu zabawek i spożywaniu posiłków;
- bezpiecznego poruszania się w sali;
- zachęcania do przestrzegania reguł obowiązujących w grupie, reagowania na sygnały umowne;
- kształtowanie umiejętności społecznych: porozumiewania się z dorosłymi oraz rówieśnikami, ćwiczenie umiejętności przedstawienia się imieniem i nazwiskiem oraz osłuchanie się z pełną nazwą przedszkola;
- rozbudzanie zainteresowania światem przyrody, rozpoznawanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią;
- rozwijanie umiejętności matematycznych: orientacji w schemacie własnego ciała, rozróżniania i nazywania kolorów podstawowych oraz porównywania przedmiotów pod względem rozmiaru i kształtu.
Miesiąc: listopad 2020r.
Temat kompleksowy: „Kto w jesiennym lesie mieszka?”.
Cele ogólne:
Stwarzanie i wykorzystywanie sytuacji edukacyjnych do:
- rozpoznawania i nazywania wybranych zwierząt żyjących w lesie: niedźwiedź, wiewiórka, jeż;
- uczestniczenia w zabawach ruchowo- muzycznych, muzyczno-rytmicznych;
- zachęcania i motywowania dzieci do samodzielności w rozbieraniu i ubieraniu się, korzystaniu z toalety, myciu rąk, sprzątaniu zabawek i spożywaniu posiłków;
- zachęcania do respektowania zasad obowiązujących w grupie, reagowania na sygnały umowne;
- doskonalenia umiejętności matematycznych rozpoznawania i nazywania podstawowych części ciała, przeliczania w zakresie dostępnym dla dziecka, układania prostych rytmów;
- nabywania umiejętności słuchania i wypowiadania się prostymi zdaniami, stosowania zwrotów grzecznościowych;
- zachęcanie do pokonywania swoich nieśmiałości podczas uroczystości „Pasowania na Przedszkolaka”.
Miesiąc: grudzień 2020r.
Temat kompleksowy: Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?
Tradycje i zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem.
Cele ogólne:
Stwarzanie i wykorzystywanie sytuacji edukacyjnych do:
- dostrzegania zmian zachodzących w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku;
- zapoznanie z tradycją (ubieranie choinki, sianko pod wigilijnym obrusem, dodatkowe nakrycie przy wigilijnym stole);
- uczestniczenia w zabawach ruchowo- muzycznych, muzyczno-rytmicznych;
- zachęcania i motywowania dzieci do samodzielności w rozbieraniu i ubieraniu się, korzystaniu z toalety, myciu rąk, sprzątaniu zabawek i spożywaniu posiłków;
- doskonalenia umiejętności matematycznych rozpoznawania i nazywania podstawowych części ciała, przeliczania w zakresie dostępnym dla dziecka, układania prostych rytmów (nie wszystko zrealizowane w Listopadzie, ze względu na niską frekwencje dzieci);
- nabywania umiejętności słuchania i wypowiadania się prostymi zdaniami, stosowania zwrotów grzecznościowych;
Miesiąc: styczeń 2021r.
Tematy kompleksowe: Opiekujemy się ptakami. Kochamy Babcię i Dziadka.
Cele ogólne:
- kreowanie sytuacji prowadzących do poznania przez dzieci wartości, norm społecznych oraz tradycji kulturowych, sprzyjających nabywaniu doświadczeń poznawczych, społecznych i emocjonalnych poprzez poznawanie i kultywowanie tradycji karnawałowych;
- tworzenie sytuacji sprzyjających pogłębianiu więzi emocjonalnych z dziadkami.
- tworzenie warunków stymulujących rozwój wrażliwości oraz umożliwiających poznanie wartości i norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego;
- wspieranie aktywności dzieci podnoszącej poziom umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- budowanie wrażliwości estetycznej dzieci w odniesieniu do tańca, śpiewu, mowy oraz działalności plastycznej;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo.
Miesiąc: luty 2021r.
Tematy kompleksowe: „W Karnawale piękne bale.” „My się zimy nie boimy.”
Cele ogólne:
Stwarzanie i wykorzystanie sytuacji edukacyjnych do:
- budzenia zainteresowania światem przyrody - gromadzenia oraz poszerzania wiedzy dzięki obserwowaniu, doświadczaniu i eksperymentowaniu; opiekowania się ptakami potrzebującymi pomocy (systematyczne dokarmianie); poznawanie właściwości powietrza i wiatru: ciepłe-zimne, śilny-słaby, mocny-lekki; poznanie zmian typu „posolić – jest słone, dodać cukru jest słodkie”;
- tworzenia sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową, bezpieczeństwo i samoregulacji;
- rozbudzenia radości z przygotowań oraz udziału w Balu Karnawałowym;
- nabywania umiejętności słuchania i wypowiadania się prostymi zdaniami, stosowania zwrotów grzecznościowych;
- organizowania zabaw ruchowo – muzycznych, muzyczno – rytmicznych i tanecznych, sprzyjających rozśpiewaniu dzieci oraz rozwijaniu poczucia rytmu;
- rozwijania umiejętności matematycznych: orientacji w schemacie własnego ciała,dostrzegania i powtarzania rytmów, rozszerzania zakresu liczenia i ustalania ile jest;
- poznawania znaczenia gestów niewerbalnych.
Miesiąc: marzec 2021r.
Tematy kompleksowe: Kim była Irena Kwinto?
Wiosenne przygotowania do Świąt Wielkanocnych.
Cele etapowe:
Stwarzanie sytuacji do:
- poznania przez dzieci wartości, norm społecznych oraz warmińskich tradycji kulturowych (osłuchanie się z pełną nazwą przedszkola, jego patronką, poznanie nazw grup, imion i nazwisk pań dyrektorek, nauczycielek, pań pomocy),
- nabywania doświadczeń poznawczych, społecznych i emocjonalnych poprzez poznawanie i kultywowanie tradycji wielkanocnych (baranek, święconka, malowanie jajek-pisanki, palma, Śmigus-dyngus,)
- doskonalenia umiejętności rozpoznawania gestów niewerbalnych/towarzyskich,
- doskonalenia umiejętności samodzielnego jedzenia w sposób estetyczny, nauka korzystania z serwetek,
- dostrzegania zmian zachodzących wiosną (wiosenny wiatr, pąki na drzewach, dłużej jest widno),
- gromadzenie doświadczeń sensorycznych, ćwiczenia zdolności kontrolowania siły nacisku ręki w trakcie malowania,
- nabywania umiejętności poruszania się parami w zwartej kolumnie,
- rozwijanie percepcji słuchowej oraz orientacji przestrzennej; próby określenia kierunku oraz źródła dochodzącego dźwięku.
Miesiąc: kwiecień 2021r.
Tematy kompleksowe: Wiosna wokoło nas.
Dbamy o nasze środowisko.
Cele etapowe:
Stwarzanie sytuacji do:
- dostrzegania i powtarzania rytmów rozwijania intuicji geometrycznych, umiejętności liczenia i rachowania rozszerzania zakresu liczenia i ustalania ile jest - wykorzystanie propozycji z "Matematycznego Kącika Pani Zuzi” na kwiecień;
- nabywania doświadczeń poznawczych, społecznych i emocjonalnych poprzez poznawanie i kultywowanie tradycji wielkanocnych (baranek, święconka, malowanie jajek-pisanki, palma, Śmigus-dyngus,)
- kształtowania zachowań prozdrowotnych m.in. przygotowanie i spożywanie kiszonki, rzeżuchy, szczypioru, pietruszki, wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.
- doskonalenia umiejętności samodzielnego jedzenia w sposób estetyczny, nauka korzystania z serwetek,
- czerpania wzorców zachowań, prawidłowych postaw wobec osób starszych poprzez czytanie literatury dziecięcej i zabaw inspirowanych przez nauczycielkę.
- gromadzenia doświadczeń sensorycznych, ćwiczenia zdolności kontrolowania siły nacisku ręki w trakcie wykonywania prac plastycznych,
- doskonalenia umiejętności poruszania się parami w zwartej kolumnie.
Miesiąc: maj 2021r.
Tematy kompleksowe: „Wyprawa nie tylko na wiejskie podwórko”, „Mama i Tata nasi rodzice”
Cele etapowe:
Stwarzanie sytuacji do:
- wskazywania i nazywania zwierząt wiejskich,
- usprawniania narządów artykulacyjnych poprzez zabawy ortofoniczne,
- budowania wrażliwości estetycznej dzieci w odniesieniu do tańca, śpiewu, mowy oraz działalności plastycznej,
- rozwijania nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,poznania zawodów, które wykonują rodzice,
- rozwijania umiejętności matematycznych: liczenia, orientacji w schemacie własnego ciała, klasyfikowania, odnajdywania związków przyczynowo – skutkowych.