Charakterystyka rozwoju 5-latka


CHARAKTERYSTYKA DZIECKA PO UKOŃCZENIU 5 - GO ROKU ŻYCIA:

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY:
- nawiązuje i podtrzymuje kontakt z innymi oraz współdziała z rówieśnikami,
- rozpoznaje i uwzględnia w swoich działaniach punkt widzenia drugiej osoby.
- odczuwa empatię w stosunku do innych cierpiących osób, a także bohaterów bajek i filmów. potrafi współczuć
- kształtuje się zdolność samokontroli, która pozwala dziecku bardziej panować nad takimi zachowaniami jak płacz, gwałtowne wzruszenie, wypowiadanie się w nieodpowiednich momentach.
- Pojawiają się takie emocje jak: duma, wstyd, poczucie winy, zazdrość czy zakłopotanie. Staje się to podstawą do kształtowania moralności dziecka oraz jego sumienia. - Dziecko w tym okresie nie jest jeszcze w pełni dojrzałe emocjonalnie

ROZWÓJ MOWY I MYŚLENIA:
- zaczyna coraz lepiej rozpoznawać kształt liter oraz cyfr, największą trudność sprawiają mu litery o podobnym kształcie np.: M i W
- wypowiada się wielozdaniowo
- chętnie opowiada o tym, co przeżyło, zobaczyło
- pytane o znaczenie słów potrafi je wyjaśnić
- posługuje się liczebnikami przymiotnikami, spójnikami i przyimkami
- umiarkowanie dokładnie dziecko kopiuje literki
- umie wyodrębnić głoski w wyrazie zwłaszcza na początku wyrazu
- różnicuje wyrazy z opozycjami kos - koc, płotek - młotek, pies - piec, nos - noc, ząb – dąb i odróżnia jedną głoskę od drugiej
- powoli dzieli wyrazy na sylaby
- utrzymuje tonację, rytm i melodię wypowiedzi
- różnicuje wyrazy z opozycjami ze względu na stopień zbliżenia narządów mowy /kos-koc, płotek-młotek, piespiec, nos-noc, ząb-dąb

WYCHOWANIE MUZYCZNE I PLASTYCZNE:
- umie naśladować słyszane głosy z otoczenia
- coraz lepiej rozpoznaje kształty przedmiotów znajdujących się w jego otoczeniu, ale nie ujmuje jeszcze wielkości i proporcji tych przedmiotów
- prawidłowo trzymać ołówek
- rysować linie pionowe, poziome i ukośne
- rysować rysunek zgodnie z podanym tematem
- potrafi tworzyć wielobarwne prace plastyczne, zawierające dużą ilość szczegółów,
- potrafi nawlekać koraliki na sznurek, - potrafi budować skomplikowane konstrukcje z klocków,
- potrafi wycinać nożyczkami dowolne formy według własnych pomysłów.
- określa barwy podstawowe: czerwony, pomarańczowy, żółty, niebieski, zielony, granatowy, fioletowy
- potrafi odwzorować niektóre szlaczki

ROZWÓJ POJĘĆ MATEMATYCZNYCH:
- Wzrasta sprawność kopiowania figur geometrycznych (koło, kwadrat)
- potrafi złożyć prostokąt z dwóch trójkątów w/g wzoru
- wybiera elementy z zestawu np. patyczków i układają je według wzrastającej wielkości
- kształtują się wyobrażenia przedliczbowe, takie jak: pierwszy, ostatni, pośrodku, większy i mniejszy
- rozpoczyna liczenie przedmiotów
- potrafi na polecenie dodawać i odejmować elementy w zbiorze podając wynik, liczy na konkretach
- dokonuje także klasyfikacji przedmiotów oraz tworzenia i porównywania zbiorów
- potrafi ułożyć prostą historyjkę obrazkową
- liczy elementy zbioru do sześciu, odwzorowanie zbiorów za pomocą liczmanów lub znaków graficznych
- porządkuje układy zbiorów /w zakresie 6/ wg ich liczebności wzrastających lub malejących,
- posługuje się liczebnikami porządkowymi do „szósty”

ORIENTACJA W ŚRODOWISKU:
- zna pełen adres domowy,
- na podstawie obrazków i modeli, środki lokomocji i maszyny niedostępne bezpośredniej obserwacji np. kolejka linowa...
- zna czynności zawodowe i charakterystyczne cechy ubioru kucharki, górnika, hutnika, rolnika, szewca, krawca itp.
- dostrzega zależności temperatury i długości dnia od pory roku /zimno i krótki dzień –zima/ itp.

ROZWÓJ FIZYCZNY:
- potrafi, skakać, wspinać się na drabinki
- potrafi skakać na dwóch nogach przed siebie
- potrafi skakać na jednej nodze w miejscu
- potrafi zrobić samodzielnie 3 przysiady
- zaczyna uczyć się jeździć na dwóch kółkach
- samodzielnie rozbiera się
- ma kłopoty z samodzielnym ubraniem się
- potrafi nawlekać korale
- potrafi przyklejać naklejki
- szybko wchodzić i schodzić ze schodów naprzemiennie (bez trzymania się)