Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne

CZERWIEC:
Tematy kompleksowe: „Lubimy to samo, ale każde z nas jest inne”
„Lata i wakacji nadszedł czas"
Cele etapowe:
- budzenie zainteresowania życiem i zabawą dzieci z różnych stron świata;
- rozwijanie uczuć empatii, podtrzymywanie przedszkolnych przyjaźni, zwrócenie uwagi dzieci na wartość koleżeństwa, uczenie się mówienia miłych słów i kulturalnego odnoszenia się;
- rozwijanie przyjaznego stosunku do dzieci polskich oraz dzieci innych narodowości;
- rozwijanie twórczej ekspresji ruchowej, muzycznej i plastycznej;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym i przyrodniczym;
- rozbudzanie zainteresowań badawczych dzieci oraz umiejętności wyciągania wniosków z prowadzonych eksperymentów i zabaw badawczych;
- kształcenie odporności emocjonalnej poprzez konstruowanie i grę w gry planszowe, ściganki w sali i w ogrodzie przedszkolnym;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwijaniu umiejętności czytania i pisania;
- doskonalenie nabytych umiejętności matematycznych;
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wakacyjnego wypoczynku (np. gier i zabaw oraz korzystania z kąpieli słonecznych i wodnych).

MAJ:
Tematy kompleksowe: "Ja i moja rodzina", "Mieszkańcy łąki".
Cele etapowe:
- Wdrażanie do pielęgnowania relacji z najbliższymi członkami rodziny.
- Uwrażliwianie na potrzebę okazywania szacunku i pomocy osobom dorosłym, starszym oraz sumiennego wywiązywania się z obowiązków domowych.
- Wzbogacanie i usystematyzowanie wiadomości o środowisku przyrodniczym łąki i jej mieszkańcach.
- Rozwijanie empatycznego stosunku do świata przyrody i aktywnej postawy w celu jej chronienia.
- Utrwalanie nazw roślin i zwierząt łąkowych objętych ochroną gatunkową.
- Doskonalenie umiejętności płynnego wypowiadania się na wybrany temat oraz zabierania głosu na forum grupy.
- Stwarzanie sytuacji do wzmacniania emocjonalnego dzieci, radzenia sobie z porażką, wywiązywania się z powierzonych obowiązków i zadań.
- Doskonalenie umiejętności prowadzenia obserwacji przyrodniczych.
- Utrwalanie nabytych umiejętności matematycznych: klasyfikowania, przeliczania
i rachowania, orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni, dostrzegania
i układania rytmów, odnajdywania związków przyczynowo-skutkowych, mierzenie, ważenie, zabaw związanych z „małą ekonomią”.

KWIECIEŃ:
Tematy kompleksowe: „ Z wizytą u zwierząt hodowlanych", „Żyj z przyrodą w zgodzie”.
Cele etapowe:
- Rozwijanie zainteresowania światem przyrody (poznanie różnych gatunków zwierząt żyjących w wiejskiej zagrodzie, poszerzanie wiedzy na temat zwierząt hodowlanych; zapoznanie z korzyściami wynikającymi z hodowli tych zwierząt).
- Wzbogacanie słownika biernego i czynnego (np. o nowe pojęcia: drób, hodowla, ekologia, flora, fauna, nabiał…).
- Stwarzanie sytuacji do obcowania z naturalnym materiałem przyrodniczym poprzez doznania wielozmysłowe oraz eksperymentowanie.
- Kształtowanie postaw proekologicznych.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, sprawności ruchowej i bezpieczeństwa oraz dbania o zdrowie (przypomnienie podstawowych zasad zdrowego odżywiania i zachęcanie do ich przestrzegania).
- Rozwijanie umiejętności czytelniczych.
- Ćwiczenie umiejętności zaznaczania na kalendarzu pogody aktualności na podstawie informacji pogodowych w telewizji, internecie oraz własnych obserwacji odczytywania temperatury na termometrze zewnętrznym.
- Doskonalenie nabytych umiejętności matematycznych w zakresie: klasyfikowania, przeliczania, rachowania, porównywania, orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, dostrzegania i układania rytmów, odnajdywania związków przyczynowo – skutkowych, uogólniania, wnioskowania, mierzenia, ważenia, przelewania, intuicji geometrycznych i zabaw związanych „Z małą ekonomią”.

MARZEC:

Tematy kompleksowe:
"Na Warmińską Nutę – Dni Patronki Przedszkola”,
"W oczekiwaniu na wiosnę i Wielkanoc".

Cele etapowe:
- Szukanie odpowiedzi na pytanie: dlaczego Irena Kwintowa została wybrana patronką naszego Przedszkola? Przybliżenie twórczości pisarki poprzez zapoznanie z treścią jej utworów.
- Wymiana informacji na temat tradycji i zwyczajów warmińskich związanych z wiosną i świętami wielkanocnymi w domu rodzinnym i u dziadków,
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, rozpoznawanie oznak charakterystycznych dla wiosny, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zbliżającą się nową porą roku, systematyczne zaznaczanie na kalendarzu pogody aktualności na postawie informacji pogodowych w telewizji, internecie oraz własnych obserwacji, kształtowanie umiejętności odczytywania temperatury na termometrze zewnętrznym.
- Wspieranie rozwoju fizycznego dzieci poprzez stwarzanie i wykorzystywanie sytuacji sprzyjających kształtowaniu nawyków i zachowań prozdrowotnych.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych: klasyfikowania, przeliczania i rachowania, orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni, dostrzegania i układania rytmów, odnajdywania związków przyczynowo – skutkowych, mierzenia, ważenia, zabaw związanych z „małą ekonomią”.
- Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwijania zdolności dzieci oraz właściwego przygotowania do edukacji szkolnej poprzez prowadzenie ćwiczeń, zabaw rozwijających i doskonalących słuch fonematyczny, sprawność manualną i grafomotoryczną oraz usprawniających narządy mowy.

 

LUTY

Tematy kompleksowe:  „Magia karnawału”, „W Bajkolandii”.

Cele ogólne:
- Wzbogacanie wiedzy o tradycjach karnawałowych oraz bajkach i ich bohaterach;
- Poszerzanie wiedzy na temat charakterystycznych cech poszczególnych miesięcy, utrwalanie ich nazw oraz kolejności występowania;
- Wspomaganie dzieci w uważnym słuchaniu, rozwijaniu słuchu fonematycznego 
i umiejętności czytania;
- rozwijanie wyobraźni, inwencji twórczej oraz wrażliwości estetycznej w sferze: mowy, zachowania, ruchu, muzyki, tańca, śpiewu, teatru i plastyki;
- utrwalanie nabytych umiejętności matematycznych: klasyfikowania, przeliczania 
i rachowania, dostrzegania i układania rytmów, odnajdywania związków przyczyno – skutkowych, mierzenia, wprowadzenie zabaw związanych z „małą ekonomią”
- kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt w okresie zimy (systematyczne dokarmianie ptaków).

STYCZEŃ

Temat kompleksowe: „Witamy Nowy Rok”, „Świętujemy Dzień Babci i Dziadka”.

Cele ogólne:

- rozbudzanie szacunku do osób starszych oraz poczucia bliskości wobec babć i dziadków poprzez przygotowanie upominków i programu artystycznego z okazji ich święta,
- poszerzenie wiedzy na temat charakterystycznych cech poszczególnych pór roku, miesięcy, dni tygodnia, utrwalanie ich nazw oraz kolejności występowania,,
- zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku z nową porą roku – zimą,
- utrwalanie nabytych umiejętności matematycznych: klasyfikowania, przeliczania i rachowania, orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni, dostrzegania i układania rytmów, odnajdywania związków przyczynowo – skutkowych, mierzenia,
- kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt w okresie zimy,
- zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.


GRUDZIEŃ

Tematy kompleksowe: „Który przedszkolak nie ma dziś ochoty sprawdzić, jakie tajemnice skrywają roboty?”
„Chłopcy i dziewczęta czekają na Mikołaja, zimę i święta”.

Cele ogólne:
- Rozbudzanie zainteresowań technicznych dzieci poprzez zapoznanie z różnymi rodzajami robotów, ich funkcją i przeznaczeniem;
- Wzbogacanie wiedzy przedszkolaków na temat urządzeń elektrycznych i uświadomienie, jakie korzyści przynosi ich używanie;
- Stwarzanie warunków do podejmowania zabaw konstrukcyjnych i zachęcanie dzieci
do majsterkowania przy użyciu prostych narzędzi;
- Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw związanych z niewłaściwym używaniem urządzeń elektrycznych;
- Stwarzanie okazji do twórczej ekspresji słownej, muzycznej, plastycznej i ruchowej;
- Obserwowania i wypowiadania się na temat zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zjawiskami atmosferycznymi i zbliżającą się nową porą roku (zimą);
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej poprzez utrwalanie
i kultywowanie zwyczajów i tradycji Świąt Bożego Narodzenia;
- Utrwalanie nabytych umiejętności matematycznych: klasyfikowania, orientacji
w schemacie własnego ciała i w przestrzeni, dostrzegania i układania rytmów, przeliczania
i rachowania.

LISTOPAD

Tematy kompleksowe:  „Jesienna szaruga", „Mali patrioci”

Cele ogólne:

  • Wzbogacanie wiedzy o zjawiskach przyrody zachodzących późną jesienią,
  • Stwarzanie sytuacji do obcowania z naturalnym materiałem przyrodniczym poprzez doznania wielozmysłowe oraz eksperymentowanie,
  • Kształtowanie postaw patriotycznych,
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego, sprawności manualnej i grafomotorycznej,
  • Motywowanie dzieci do aktywnego udziału w organizowanych zajęciach i zabawach oraz wspieranie ich samodzielnych działań,
  • Utrwalanie nabytych umiejętności matematycznych: klasyfikowania, przeliczania i rachowania, orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni, dostrzegania i układania rytmów, odnajdywania związków przyczynowo – skutkowych, mierzenie. Wprowadzenie zabaw związanych z „małą ekonomią”.


PAŹDZIERNIK

Temat kompleksowy: "Jesień w kolorach, dźwiękach i mowie"

Cele ogólne:
Stwarzanie i wykorzystanie sytuacji edukacyjnych do:
obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie jesienią;
rozwijania wszechstronnej sprawności dzieci, stymulacja poprzez łączenie wrażeń wzrokowych, słuchowych, dotykowych, węchowych i ruchowych;
wspierania dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
kształtowania poczucia przynależności do swojego miasta;
budowania dziecięcej wiedzy o otoczeniu społecznym
i przyrodniczym;
rozwijania umiejętności wypowiadania się poprzez ruch, muzykę, rozmowy oraz twórczość plastyczną;
diagnozowania wiedzy i umiejętności dzieci.

 

WRZESIEŃ:

Tematy kompleksowe:
„Żegnamy wakacje, witamy przedszkole”, „Przedszkolak bezpieczny na drodze”.
Cele ogólne:
• Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za miejsce wspólnej zabawy i nauki, utrzymywanie porządku we własnym otoczeniu,
• Stwarzanie sytuacji do wzmacniania emocjonalnego dzieci, radzenia sobie z porażką, wywiązywania się z powierzonych obowiązków, zadań,
• Zwracanie uwagi na estetykę i kulturę,
• Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze.
• Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe i gimnastyczne,
• Rozwijanie słuchu fonematycznego, sprawności manualnej i grafomotorycznej; rozwoju umysłowego z edukacją matematyczną,
• Diagnozowanie wiedzy, umiejętności dzieci - obserwacja wstępna.